Pages

dinsdag 2 december 2008

Leraren en digitaal lesmateriaal: ik ruik kansen!



Wat een gunstig bericht, lees ik hier en hier. Wel ben ik benieuwd naar hun bron (buiten de woordvoerder). Op de website van oc&w kan ik niets vinden.
Daar bericht Helicon onder andere ook al over.

Leraren moeten straks op internet lesmateriaal kunnen vinden dat door henzelf en collega's is gemaakt. Elke leraar moet kunnen bijdragen aan de lesboeken, die gratis te gebruiken zijn.
Minister Ronald Plasterk van Onderwijs gaat geld steken in de ontwikkeling van deze open leermiddelen. ..
In 2011 moet het digitale lesmateriaal dan beschikbaar zijn voor leerkrachten van basisschool tot universiteit. ..
De Onderwijsraad adviseerde begin september al dat leraren meer gebruik moeten kunnen maken van rechtenvrij lesmateriaal.
Onderdeel van het persbericht(pdf) van de Onderwijsraad:
De raad is van mening dat nu het juiste moment is aangebroken om het gebruik en ontwikkelen van open leermiddelen – op nationale schaal – een impuls te geven. De bereidheid van docenten en leraren om gebruik te maken van de innovatieve mogelijkheden van ict neemt toe. En niet onbelangrijk: het
arrangeren van leermiddelen – het bewerken of ordenen van de digitale content op een dusdanige manier dat er een relevant leermiddel ontstaat – versterkt de vakinhoudelijke en didactische professionaliteit van de leraar.
Dat laatste argument kunnen we prachtig gaan gebruiken, denk ik zo.
De samenvatting en de integrale tekst (pdf) van het advies zijn hier te vinden.
De conclusie op pagina 70 en 71 doet mij knikken van instemming met in mijn achterhoofd de ontwikkeling van 23onderwijsdingen.

De rol van ICT wordt duidelijk steeds belangrijker in het onderwijs. Dit vraagt om specifieke competenties, zowel voor docenten, maar ook voor leerlingen, want niet elke leerling is even ver in de adoptie van nieuwe technologieën. De 'digital native' staat niet per definitie gelijk aan een hele generatie.

Er moet dus een duidelijk beeld komen over het soort onderwijs dat we willen bieden, de technologieën die we daarbij willen gebruiken en dus ook de competenties die daar aan ten grondslag liggen. ICT competenties worden onderdeel van het curriculum en elke leerling moet een minimale set van deze competenties onder de knie hebben om te kunnen participeren in de kenniseconomie. Daarnaast moeten docenten in staat zijn om hen hierbij te ondersteunen.

Daarvoor zullen richtlijnen moeten worden opgesteld. Deze richtlijnen moeten in het hele onderwijs verspreid worden, inclusief richtlijnen hoe dit proces vanaf het primair onderwijs ingekleed dient te worden. Scholen moeten dit proces vervolgens ook kunnen faciliteren. Zij moeten daarbij beseffen dat leren niet alleen in het schoolgebouw plaats vindt, maar ook thuis in een meer informele context.
Ik begon hier een discussie naar aanleiding van de post van Margreet (en vervolgens ook van Jeroen)
Ik zie zeker raakvlakken en ook aanknopingspunten om onszelf op een andere manier met een andere vorm van dienstverlening te profileren richting het onderwijs. Ik acht onze beroepsgroep(en) in staat heel goed deze richting te helpen vormgeven. Niet in zijn minst door bijvoorbeeld in te zetten op het mediavaardig krijgen van docenten om ze zo te helpen daarwerkelijk om te gaan met open source en digitale (leer)middelen.

Een wereld te winnen!?!

foto by mushon

3 opmerkingen:

Astrid zei

Ja, dat lijkt me dus wel!
Mooie kansen.

Anoniem zei

Ik weet het niet hoor. Open leermiddelen klinkt geweldig, maar leidt dit wel tot samenhangend lesmateriaal waar een leerling goed mee uit de voeten kan?
En kan een docent net zo snel zijn lesmethode kiezen als nu of wordt het een complex en tijdrovend arrangeerwerk van losse modules?
En hoe zit het met de meerkosten? Plasterk doet het voorkomen als een bezuiniging, maar digitaal lesmateriaal vergt in de scholen een forse investering. Draadloze netwerken en laptopklassen zijn zeker niet goedkoop.

Ik zou dit proefballonnetje graag terugsturen naar Plasterks' tekentafel.

Annemarie van Essen zei

@Astrid: ik verwacht ook mooie kansen.
@Paul: Ik denk juist dat er moet worden gezorgd voor een fantastische tekentafel daar waar deze hoort: bij het onderwijs en de onderwijsinstellingen en docenten.

Persoonlijk denk ik dat idealiter er een en/en situatie kan ontstaan. Want een dergelijke druk kan er ook bij uitgevers voor zorgen dat materialen eventueel tegen een andere prijs worden aangeboden.

Het idee, de verwachtingen vind ik in ieder geval bijzonder prettig. Natuurlijk is het nog wel een hele klus om het voor elkaar te krijgen. Dat ben ik met je eens.

.