Pages

woensdag 23 april 2008

Vernieuwing is geen innovatie! Bram Elderman en Erna Winters bij de OBD


Vanmiddag mocht ik aanwezig zijn bij de derde (en laatste) middag van de beleidscyclus. Bram Elderman hield hier een presentatie.

Vernieuwing is geen innovatie! riep het programma me tegemoet.
"Wat is nou de definitie van een goed product? Waarom is iets nou innovatief, wanneer is iets succesvol? Volgens Bram Elderman van Apple is het de gebruikersbeleving die het product compleet maakt, maar hoe doe je dat? Bram laat ons in zijn verhaal niet alleen in de spiegel van Apple's iPod kijken. Hij vertelt ons op een bevlogen manier over de succesfactoren achter sterke merken en media; de combinatie van merken en de mogelijkheden van RSS als mogelijke sleutel voor succes voor de bibliotheekbranche. "

Ik had me al voorbereid door eens op hem te googelen en kwam al snel uit bij slideshare.
Net zoals trouwens een prima podcast die ik zomaar tegen kwam bij Hans on Experience.

Erna Winters praatte vandaag (en de vorige twee sessies) aan elkaar.

De presentatie van Bram begon duidelijk en helder.
Eerst maar eens over Apple Nederland. 23 medewerkers telt het maar in ons kikkerlandje! Daarnaast deed de verdeling van de ontwikkelteams me ook even rechtop zitten: 40% engineers tegenover 60% niet niet-engineers. Dus niet de techniek bepaalt, maar vooral de gebruiker bepaalt. Mooi he?

Daarna ging hij verder.
Zijn definitie van een goed product?
1. Innovatie is iteratie op iteratie
2. Signaleer een probleem of behoefte. en.. als er een probleem is, is er een markt!
3. Ontwerp voor een doelgroep (maak voor 80% 100% goed in plaats van iedereen tevreden te houden)
4. Binding met de klant. En daar komt natuurlijk ook de Apple fuik voor de dag. Itunes forever ;)

Een aantal voorbeelden waren aanspreken en prikkelend. Denk maar aan de ultrasone ringtone. Een typisch produkt dat 100% goed is voor een beperkte doelgroep, namelijk de doelgroep tot een jaar of 25. Daarboven zijn 'we' te doof.
Een ook vond ik het boeiend dat hij maar bleef hameren op dat ene punt: Bekijk wat ze doen! Observeer, bekijk, (infiltreer?) en trek je conclusies op basis van wat je ziet en wat je onderzoekt. Niet op basis van wat je vermoed of dat wat maar wordt aangenomen.

daarnaast is volgens Bram het belangrijkste onderdeel van de ipod voor Apple.... ... het stekkertje! Tja, geen wonder. Want daar zit de commitment, daar zit de Itune store en daar zit 'm ook de daadwerkelijke binding met het product. Samen met mijn buurman gniffelde ik wel een beetje, omdat dat meteen het punt was waar wij voor de lezing het al over eens waren geworden. De fuik van Apple is zo overduidelijk dat het je ook tegen de haren in kan strijken. (Alhoewel de nieuwe iphone toch echt echt te lekker, leuk en opwindend is!)
Maar goed, deze fuik heet natuurlijk geen fuik maar wordt prachtig omschreven met: "De complete cirkel is noodzakelijk! De totale gebruikerservaring is belangrijk en essentieel om je klant te houden en te krijgen!"

Daar zit natuurlijk een belangrijk punt.
Daarom nog een keer op herhaling voor de snelle lezers onder ons ;)
"De complete cirkel is noodzakelijk! De totale gebruikerservaring is belangrijk en essentieel om je klant te houden en te krijgen!"

Ook een aantal opmerkingen tussendoor waren de moeite waard!
"Bibliotheken zijn de makelaars van deze wereld. De RSS feeds die we nodig hebben!"
"Hoe een ding werkt is niet relevant, dat is alleen voor Nerds"
"Denk anders, maar denk vooral Blanco!"
"Ga uit van het begin en het eind. Alles ertussen in kun je verzinnen"
"Mensen/klanten hebben behoefte aan een Gidsfunctie! Pak deze functie dan ook!"

RSS is in ieder geval een tool die Bram ons met beider handen aanreikte. De kunst is nu namelijk ook de traditionele route richting klant weg te laten en opnieuw te gaan denken over je klant (blanco). Gebruikers worden afgeleid door het zelf zoeken, keer dit om door RSS aan te bieden.
Innovatie gebeurt door op de plek van de gebruiker te gaan zitten en ook als zodanig te gaan denken. Innovatie is kijken, is observeren en niet meteen vanuit oplossingen (of non-oplossingen) te gaan denken.

Alles draait volgens hem om die belevingscirkel en de behoefte aan een Gids op basis van zijn of haar persoonlijke profiel.

De cijfers die hij en passant bracht kende ik al ietwat door mijn vooronderzoek en de stukjes presentatie die ik al van 't net had geplukt (zoals hierboven). Maar ze zijn niets minder zorgwekkend. De magazines en de kranten doen het meer dan beroerd. Jongeren hebben nauwelijks nog een abonnement op 't een of ander wat in papieren vorm op de deurmat valt.

Na de koffie en thee volgde nog een los uurtje stoeien met elkaar. :) Met als presentje (in ons geval) een doosje strijkkralen mochten we nadenken over de vragen:
  • wat is de kracht van dat object?
  • Maak een link naar de doelgroep jongeren: Wat is of kan de kracht van de bibliotheek zijn om jongeren te bereiken met je fysieke producten.

Na een korte cursus 'wat is dat en waarom zitten er zoveel in een doosje en is het überhaupt leuk' kon de groep zich wel vinden in creatief, fantasie is de grens, maakbaar, eindeloos product en precies goed geprijsd voor verjaardagspartijtjes.

Die tweede vraag maakte het pas interessant. Want waarom nou fysiek? Onze conclusies?
  • Niet per definitie een fysiek product, daar krijg je ze niet mee binnen
  • Ook als bibliotheek(organisaties) moeten wij de jongeren ook echt Willen
  • Zijn waar de jongeren ook zijn
  • Bieden als je iets te bieden hebt, eventueel met samenwerkingspartners
  • Goed kijken, wat is hun profiel. Waar zijn ze?
  • Accepteren dat ze zijn wie ze zijn.
  • Maak een link met mediathecarissen


En vervolgens mocht Bram samen met Erna nog afsluitend een aantal opmerkingen plaatsen juist naar aanleiding van die verschillende groepen.
En het venijn zat 'm in de staart. Ik heb me opnieuw de vellen van m'n handen geschreven. Interessante stof tot nadenken opnieuw.

Want wie is je concurrent. (google, wikipedia: 'open standaarden' dus). Geef een bibliotheek een streekfunctie, een herkenfunctie. Als een soort 'wegwijs in de je eigen omgeving door Bibliotheek X of Y.
De ouderwetse makelaarsfunctie (Oh.. zoekt u informatie. Hier is het!) is over 10 jaar niet meer. Die virtuele wereld moet ontsloten. Hier liggen kansen.

Denk van uit de gebruiker en laat je daar door leiden. Fix datgene wat niet klopt voordat je het verkoopt.

Ik denk dat het nodig is om niet alleen als organisatie iets neer te zetten, maar dat we ook een aantal mensen moeten gaan inzetten om ook echt daar te gaan waar onze jongeren gaan. Ook echt aanwezig te zijn op hyves, op bekende internetplekken, hun oren te luisteren leggen in communities en fora en dat deze groep als verkenners en voortrekkers heel voorzichtig het vertrouwen moet gaan winnen van deze doelgroep. Door te posten, te bloggen, maar ook door onderhuids altijd de boodschap uit te dragen van 'weten wat je doet'. Die rustige meeloper die er ook na een half jaar nog is en dan heel langzamerhand ook een plek verwerft binnen een online community.
Een lange adem hebben we daarvoor nodig. Absoluut. En een aantal bevlogen mensen die niet alleen heel goed online hun weg weet te vinden, maar die vertaalslag ook durft te gaan maken in presentaties naar onze bibliotheken. En zich daar ook durven en mogen uitspreken over wat ze zien en wat ze observeren. En tegelijkertijd kunnen deze kwartiermakers ook fungeren als innovatief team die als denktank ondersteunend kan werken richting een VOB of een Provinciale organisatie door op beleidsniveau te melden: dit speelt er en dat houdt in dat....

En dat is mijn vertaalslag die ik zelf graag maak naar aanleiding van een inspirerende en boeiende middag.


9 opmerkingen:

WoW!ter zei

RSS, daar valt geen speld tussen te krijgen. Het belangrijkste 2.0 product dat bibliotheken kunnen omarmen.

Unknown zei

Interessant verslag!

Dank je.

diriwout zei

Knap verwoord essen2punt0 complimenten. Misschien iets om te plaatsen op Intranet?

susan zei

Wel echt een dag voor jou. Gadgets en bibliotheken. Niet direct twee dingen die ik met elkaar zou associëren. Geweldige vinding om de strijkkralen te gebruiken. Kan me voorstellen dat wat uitleg nodig was. De nieuwe gadget, strijkkralen... ;)

Marina Noordegraaf .... zei

en u bent alvast zo'n durfal!

Overijssel - Plaatsbeschrijvingen 1880-1930 zei

Ik kon er niet bij zijn, maar ben dankzij jou helemaal bijgepraat. En wat betreft bevlogen mensen die nodig zijn. Eén heeft zich al bekendgemaakt.

essen2punt0 zei

@ allen, dank! :)

(enne diriwout, mijn link is inderdaad toegevoegd :))

Jan Klerk zei

Als je kijkt naar die binding met de klant kan ik maar één ding bedenken: de Nationale Bibliotheekkaart. In potentie kan daar veel mee, in de praktijk nu nog zo dood als een pier. Maak van die kaart een echt hebbeding waar mensen concreet iets mee kunnen, gebruikers laten zich niet snel meer binden.
Ik hoop trouwens dat je blog een blijvertje is!

Jan Klerk zei

Als je kijkt naar die binding met de klant kan ik maar één ding bedenken: de Nationale Bibliotheekkaart. In potentie kan daar veel mee, in de praktijk nu nog zo dood als een pier. Maak van die kaart een echt hebbeding waar mensen concreet iets mee kunnen, gebruikers laten zich niet snel meer binden.
Ik hoop trouwens dat je blog een blijvertje is!

.