Pages

vrijdag 1 juli 2011

Een (groen) zetje in de goede richting

Domino Effect

Een paar weken terug hoorde ik een presentatie van Jan van Betten van Nudge.nl

Nudge is een organisatie die een duurzame samenleving sneller dichterbij wil brengen op een economisch verantwoorde manier. Om consumenten-initiatieven te versnellen zoeken wij de samenwerking met onderwijs, wetenschap, overheid en het bedrijfsleven. En voor duurzame initiatieven vanuit overheden of ondernemers zoeken we consumenten die deze producten of diensten een kans willen geven.
Duurzaamheid kunnen we allemaal een zetje geven. Hoe kun je een duurzame omgeving creeren die we allemaal begrijpen.

Nudge bestaat een half jaar en telt nu al bijna 15.000 nudgers. Nudge wil zich zonder verdere vorm van reclame verspreiden. Het werkt via social media en geeft mensen op die manier ook het gevoel dat zij het zelf ontdekt hebben. Dit sluit aan bij het idee dat verandering van onderaf moet komen en dat men elkaar kan helpen.
Een eeuw geleden zei John W. Gardner: “A community has the power to motivate it’s members to exceptional performance. It can provide the climate in which great things happen.”
Met internet is die macht eigenlijk alleen maar groter geworden. Om de Nudgers te laten zien dat ze niet alleen zijn, dat ze iets doen als een groep, worden individuen zichtbaar gemaakt: als een stip op een kaart. Mensen kunnen zo met elkaar communiceren en hebben een community-gevoel. Het is een leger van vrijwilligers, een groep ambassadeurs van duurzaamheid en een schatkamer vol goede ideeën.

Er is veel wat ik erover zou kunnen vertellen. De broedplaats, het Nudgelab, de kaart. En niet de vergeten de door Nudge georganiseerde innovatie-competitie Holy Warming. Met Ruud Lubbers als voorzitter van de jury.

De Carrotmail is een bijzonder initiatief waarin ik Bibliotheekmogelijkheden zie. (Holy warming zou natuurlijk ook Literacy Warming kunnen worden..)

"Met de CarrotMail introduceert Nudge een variant op het fenomeen van de Carrotmob - een positieve actie waarin consumenten via hun koopkracht bedrijven belonen voor duurzame intiatieven.
In het verlengde van deze positieve consumentenacties heeft Nudge de CarrotMail in het leven geroepen. Het idee is dat we gezamenlijk per mail laten weten wat onze wensen als consument zijn - en dat we de supermarkt belonen wanneer hij tot actie overgaat."

Is dit niet in te zetten om (lokale en nationale) politiek te overtuigen van het behoud van Bibliotheekwerk in Nederland?

Via een fijn webformulier op de juiste lokale bibliotheekwebsite moet dat volgens mij te doen zijn. Ontelbare individuele mailtjes in de mailbox van de juiste wethouder op persoonlijke titel die allemaal graag een antwoord zouden willen hebben...

Het is maar een ideetje..

Geen opmerkingen:

.