Een groot onderdeel van Biebsearch is naast de techniek en de schoolzoekmachine gericht op inzet van mensen. Dat kunnen we op verschillende manieren doen, afhankelijk van de vraag van de desbetreffende school. Ook de de mediathecaris speelt daar vaak een belangrijke rol in.
Een van de elementen die we in Overijssel gebruiken is 23onderwijsdingen. In dit traject richten we ons heel specifiek op docenten en laten we ze kennismaken met diverse onderdelen van het sociale web.
Deel van de uitdaging daarin is het enthousiast maken van docenten, maar ze ook overtuigen van het nut en de noodzaak. Dat is niet altijd gemakkelijk. Docenten hebben een drukke en veeleisende baan waarbij een traject als 23onderwijsdingen een grote druk legt op de al zo weinig beschikbare tijd waarin er al veel moet.
Tegelijkertijd wordt aan alle kanten getrokken aan de professionalisering van docenten onder andere vanuit de wet Bio. De wereld is meer en meer gedigitaliseerd en zaken als digiborden en laptoponderwijs worden besproken in de zin van "wanneer" en niet meer als "als". Dat maakt dat ook sociale media meer en meer onderdeel worden van het curriculum en de te benutten tools voor docenten.
De vorm van 23onderwijsdingen is die van een digitaal boek met 23 hoofdstukken. De originele opzet was gericht op het ondergaan van alle 23 lessen en onderwerpen. Met de ervaring van de afgelopen jaren zien we vooral dat de tijdsinvestering een van de grootste hobbels zijn voor deelnemers. Daarom werken we nu ook regelmatig met meer (6 tot 8) bijeenkomsten van een paar uur waarin we een aantal gekozen onderdelen verder uitdiepen.
Aanvullend materiaal is altijd welkom, een het lijstje met initiatieven wordt telkens mooier en beter.
Ik deel graag een lijstje met jullie.
De cursus Onderwijs en ICT van Serge de Beer voert in compacte -maandelijkse- cursusdelen langs diverse toepassingen op het gebied van computers, internet en nieuwe media in het onderwijs. Er staan al 18 delen online en er volgen er meer en meer.
Ik heb toestemming van Serge om zijn materiaal te mogen gebruiken. Onder vermelding natuurlijk. Top!
Op de NOT is Slimmerkunde gelanceerd.
Slimmerkunde ontwikkelt de digitale vaardigheden bij leerlingen, zodat zij die slimmer kunnen inzetten bij hun studie en hun leven binnen en buiten school.Willem Karssenberg heeft er een goed stuk over geschreven, ik verwijs graag door.
Slimmerkunde hoopt ook een bijdrage te leveren aan de toename van het aantal mediawijze docenten. Een mediawijze docent heeft inzicht in wat media zijn en kunnen, maar is ook in staat de achtergrond van de vraag van de leerling te doorzien en die in een breder kader te plaatsen.
Dat Tjeu Seeverens de bedenken/auteur is van Gelukskunde en Slimmerkunde wil ik nog wel graag melden.
Tot 1 maart is het hele werkboek nog gratis te downloaden vanaf de site. Haast je dus!
Erno Mijland verzorgde een workshop over sociale media in het onderwijs. Uit deze workshop ontstond het Ideeƫnboek 'Sociale media in het onderwijs'. Wat te downloaden is na het 'betalen met een tweet' of door het stellen van een goede vraag. Resultaat is een prachtig voorbeeld van kennisdeling met een mooi resultaat.
Ik raad je aan om het werkje te downloaden.
Ten slotte raad ik, mede op aanraden van de rector van een van onze Biebsearchscholen (en oud 23-onderwijdinger), het volgende e-book aan: "ICT gereedschappen voor de leerkracht van de 21e eeuw".
Aan de basis staat “Tools for the 21st Century Teacher” door Michael Zimmer. Leendert-Jan van Splunter heeft er een Nederlandse vertaling van gemaakt.
foto by james_michael_hill
Geen opmerkingen:
Een reactie posten