Pages

zondag 20 februari 2011

Doorbraak: het jongensboek van 2011



Een week of twee terug werd ik via Twitter geattendeerd op het aanstaande boek van Niels Aalberts. Doorbraak! Zero Budget Marketing op internet.

Dat ik er zo voor open stond kwam natuurlijk ook doordat ik vrijdag 4 februari aanwezig was bij het nieuwe avontuur van Kyteman: Kytecrash. Het Jongensboek van Aalberts ging over.. juist, Kyteman. Dus natuurlijk wilde ik weten hoe hij het avontuur had beleefd.

Besteld bij 's Hollands BoekenGrootGrutter kon ik rustig afwachten. Het blog van Erwin Bom, de boekrecensie op Frankwatching en het vkblog geven een beeld van het boek in het boek.

Dit weekend ben ik zelf rustig gaan lezen. Het jongensboek is absoluut een avonturenverhaal van jongens en misschien ook wel voor jongens. Het is natuurlijk geen nieuw verhaal voor de mensen die Kyteman in de afgelopen jaren gevolgd hebben. Maar wel het verhaal vanuit een geheel andere hoek. Dat maakt dat het leest als een jongensboek, maar ook als een verhaal waarin er telkens kleine stukjes worden weggegeven voor je eigen praktijk. Daar loopt het boek dan ook prachtig over in de marketinglessen die Aalberts geeft.

Opgebouwd in vier hapklare brokken komen de belangrijkste thema's voorbij:
  1. De kracht van je eigen verhaal
  2. Het belang van geloofwaardigheid
  3. De moderne versie van Do It Yourself
  4. De democratisering van media: je eigen zender
Aan het eind van het hoofdstuk komen er telkens voorbeelden voorbij die voor een deel terug te vinden zijn op zijn blog.
De vertaling van muziek naar boeken, e-books en ook bibliotheken is relatief eenvoudig. De oplossing natuurlijk in theorie ook, maar de praktijk is weerbarstig. Dat weten we in de wereld van de boeken ook.

Ik heb tijdens het lezen juist heel vaak de link geprobeerd te leggen met wat we zelf aan het doen zijn.
Met Biebsearch werken we als bibliotheken voor het onderwijs en samen met het onderwijs.
Hebben we een goed verhaal te vertellen? Ik denk van wel en ook vanuit diverse invalshoeken.
Vertellen we vanuit onszelf? Zijn we geloofwaardig vanuit het idee dat ons verhaal is ontstaan en nu zichzelf verder ontwikkeld.
De masterclass Biebsearch heeft ervoor gezorgd dat we een steeds groter netwerk creƫren van fans. Maar ook met het vuur van onszelf als ontstekingsmechanisme.
We zijn begonnen met een kleine Crew en in de diverse provincies en stadsbibliotheken die meedoen met Biebsearch is het veelal een klein en wendbaar team. Ook richting het onderwijs kunnen we op die manier snel schakelen en inspelen op waar we nodig zijn zonder al te veel te moeten Bureaucratiseren. Wendbaar en kwetsbaar dus.
We zijn onze eigen zender en hebben een goed startpunt. Wel zie ik dat ik, wanneer ik kritisch kijk, dat ik ook daar meer energie moet gaan besteden aan de verhalen die ik nu veelal in den lijve vertel of die je terug kunt vinden op mijn blog en die van mijn collega's. Dat is ook meteen datgene waar bijvoorbeeld Edwin op doelt wanneer hij aangeeft overzicht te missen.
Hij zet me aan het nadenken over wie de poortwachters van het bibliotheeklandschap zijn en ook over een andere benadering van het landschap.

Doorbraak! is een leesbaar en rekbaar boek. Het leest ontspannen weg en kost niet verschrikkelijk veel tijd. Schijn bedriegt, alles wat gemakkelijk oogt vergt meestal een forse mate van extra inspanning. Niels Aalberts vertelt een verhaal  dat door de manier van voorschotelen bijzonder gemakkelijk naar binnen glijdt. Alsof het een sportles is waarbij de oefeningen niet al te moeilijk zijn en je alles eenvoudig lijkt af te gaan. Maar de spierpijn de volgende dag en de dagen erop bewijzen het tegendeel.

Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.
Zo is het maar net.

2 opmerkingen:

Astrid zei

Mooie mantra: wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen! Die zet ik strak onder 'gratis betekent door een ander betaald' ;-)

Annemarie van Essen zei

Dat begint een mooi lijstje te worden, mevrouw van Dam!

.