Bij ons thuis worden de nodige spelletjes gespeeld. Veel ervan komen van 999 games en dus krijg ik natuurlijk ook de nieuwsbrief in mijn mailbox.
Op dit moment is Carcassonne Junior een van de meest gespeelde spellen hier thuis. Zelf speel ik liever Carcassonne (de volwassen editie) of bijvoorbeeld Genius.
Maar wat ik vooral geniaal vind (leuk bruggetje, vinden jullie niet? ;)) is de nieuwe website van 999 games!
Zoals ze zelf zeggen:
"999 Games brengt verschillende spellen uit, voor drie verschillende groepen: families, kinderen en de geoefende spellenspeler. Iedere groep krijgt op onze website een speciale subpagina met speciaal voor hun bestemd nieuws, filmpjes en polls.
Daarnaast hebben wij een primeur: 999 Games is de eerste spellenuitgeverij die haar nieuwste spellen online uitlegt! U hoeft niet meer een hele handleiding door te lezen, maar surft alleen nog naar onze website waar in een filmpje van enkele minuten de spelregels stap voor stap aan u worden uitgelegd. U kunt direct beginnen met spelen!"
Dat vind ik nu mooi. Inderdaad 3 doelgroepen die ook duidelijk zo te onderscheiden zijn en daarnaast starten ze met filmpjes!! Filmpjes om hun eigen spellen uit te gaan leggen.
Hier wordt het daadwerkelijk spelen van een enthousiast nieuw gekocht spel nogal eens uitgesteld vanwege alle gedoe met spelregels, dubbel op te vatten regels en nieuwe vormpjes, kleuren en bord. Maar wanneer een kort filmpje me heel handig op weg kan helpen, ben ik om!
Jammer genoeg zijn er nog maar een paar filmpjes online. Maar hier verwacht ik veel van. Juist omdat deze uitgever dus op zoek is naar een andere manier van web presenceen klantcontact. Dus staan de nieuwe instructiefilmpjes niet alleen op hun eigen website, die ik echt mooi en helder vind, maar daarnaast ook op youtube. Ik heb wel een twitteraccount gevonden, maar die is nog bijzonder leeg. Ze zitten op hyves (met 1146 leden) en ik zie veel creativiteit bij ze vandaan komen. Ook qua marketingacties.
Wanneer het gaat om 'over je grenzen' heen te kijken, lijkt me de spellenwereld een mooie invalshoek. Traditionele bordspellen worden nu met heel andere ogen bekeken in een wereld waar ook de digitale games een grotere rol spelen dan ooit. Maar tegelijkertijd levert dat voor de bordspellen dus wel mooie dingen op.
Zo levert een mix van Google Earth en het bordspel Risk dus hele boeiende nieuwe boeiende mogelijkheden op. R.U.S.E durf ik nog niet eens te gaan ontdekken. Dat kost me een nachtje, lijkt me zo.
Dus de gameswereld speelt online en offline. Net naar gelang het spel en net naar gelang de deelnemers. Dat vind ik wel een vorm van heruitvinden. Of misschien ook van het herontdekken van datgene wat je gebruikers nog meer van je willen in plaats van het verkopen van spellen.
Zoals het spellenspektakel waarbij er wordt ingezet op experts, kinderen en families.
Ik weet dat ze in Amerika zich in de bibliotheek ook richten op de bordspellen. Dat is namelijk ook gaming. En wat voor een boeiende manier om je publiek binnen te krijgen! En dan plaatsen wij weer een leuk filmpje als reactie op de youtube film van het desbetreffende bordspel. 'Daar gaan waar zij zijn', buiten onze eigen comfort zone, zeg ik dan maar.
foto by H is for home
3 opmerkingen:
Heeee, en net vandaag heb ik allemaal eet-spellen geleend bij de spellenwinkel Villa tovertoren (beetje reclame mag wel ;))) voor de kinderboekenweek! Wat briljant die filmpjes! ik ga morgen meteen kijken of mijn spellen er ook bij zitten. Thnx voor de tip!
Leuke bijdrage Annemarie!
Speel ook nog regelmatig met veel plezier bord- en kaartspelen. Kan voor bibliotheken inderdaad ook wel interessant zijn om een mooie spellenkast neer te zetten.
Misschien dat wij als bibliotheken ook een keer contact moeten zoeken met 999 games om te kijken of wij samen een project op kunnen zetten.
@Nicole. Reclame voor dat soort zaken is toch gewoon gebruikersadvies? ;)
Je kunt ook verzoeken tot uitlegfilmpjes maken, zag ik.
@Jeroen: Klinkt als een heel leuk idee!
Een reactie posten