Pages

zondag 28 september 2008

Een auto verkopen is hetzelfde als winkelen bij de bieb?!




Terwijl ik gisteren terugreed van mijn ouders naar mijn eigen huis, zag ik de buurman weer heen en weer rijden. Niet met een, niet met twee, maar met al zijn auto's. Ombeurten, dat dan weer wel.Dat heb ik hem mijn hele jeugd minstens tweewekelijks zien doen en ik heb altijd gedacht dat het bedoeld was om het plein schoon te vegen.

Buurman heeft namelijk een garagebedrijf en in mijn hoofd ging het er dus om dat zijn terrein er vlekkeloos uitzag. Natuurlijk helemaal waar.Grappig hoe een bepaalde argumentatie in je hoofd gaat zitten en dus geen ruimte biedt voor een alternatief. Maar opeens schoot het door mijn hoofd: de marketing! Het winkelconcept ! Ineens zag ik dat de rode auto die er gisteren stond vervangen was door een blauwe boldide. Displayen! Maar dan in 't groot. En waarschijnlijk niet eens bewust toegepast zoals we dat in Overijssel proberen.

Binnen Overijssel zijn de bibliotheken heel druk bezig om dit winkelconcept te embedden in de organisaties. Een hele klus, maar wel een interessante denk ik. De bibliothecarissen die ik spreek zijn enthousiast, maar het moet het komende jaar zeker nog waar gemaakt gaan worden.

In Stadshagen  (bibliotheek Zwolle ) zie je heel mooi hoe het kan. Een geweldige bieb om eens te bezoeken wanneer je gewoonweg eens sfeer wilt proeven of eens je eigen licht wilt opsteken.
Tenslotte wil ik jullie dit filmpje niet laten ontgaan. 
Jammer genoeg zag ik geen kans om te embedden. Wie weet kan ik daar intern nog eens mijn licht over laten schijnen. ;)

Zoiets past dan weer geweldig binnen het gevalletje Koningin , waarover ik al eerder eens iets schreef. Ik denk echt dat, alhoewel ik de pijnpunten van het geheel ook wel zie, er winst zit in het op dit moment kiezen voor ledenbehoud en ledenactivering. Los nog van het feit dat zo'n gestylde bibliotheek voor mijn gevoel ook veel beter aansluit bij wat de moderne klant van ons verwacht: verleid worden en daarna zelf verder ontdekken. Daarnaast zou het me niets verbazen als een dergelijke inrichting ook een onverwachte aanwas binnenhaalt die valt voor frisheid, gemak en het gevoel van eigentijdsheid in plaats van het traditionele beeld van de knotjes, strenge blikken en ssssttttt-toefluisteringen.

Het past binnen een nieuwe lijn van nadenken over onze bibliotheken en de programmalijnen zoals de Overijsselse Bibliotheken ze gezamenlijk hebben vastgesteld voor de komende vier jaar. Zoveel stichtingen die zich allemaal verbonden hebben aan een aantal gemeenschappelijk vastgestelde doelen en richtingen in het meerjarenbeleidsprogramma GPS: de Tom Tom van bibliotheekvernieuwing.
Ik ben heel benieuwd hoe we er over een aantal jaar bijstaan. Mark  vreest in ieder geval nu nog met grote vreze. Maar met een aantal van dit soort visionairs denk ik dat we er wel gaan komen. Mits ze ondersteund kunnen worden door de grote doeners van onze wereld.

Welke artikelen en blogs ik interessant vind om in dit licht om nog eens te lezen?
Weg met de koningin
Vrouwen en de bibliotheek
De klant is koningin
Adverteerders laten kansen liggen bij vrouwen
dit trendblog

Goh.. en zo'n opinie allemaal dankzij een autorijdende buurman.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wel beetje ouderwets met displayen je auto verkopen. Dat doe je tegenwoordig toch via internet op http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl ?

.