Pages

woensdag 18 juni 2008

Ding 22. Bibliotheek 2.0.


2.0 is een versie. Dat staat voor het aantal versies dat een programma, een product en vooral software op weg is. Bibliotheek 2.0 is dus een regelrechte belediging wanneer je het zo letterlijk zou nemen. Want natuurlijk zijn 'we' geen 2.0.

De organisatie OBD bestaat bijvoorbeeld al 60 jaar. Heeft de nodige fusies achter de rug, de nodige directeuren en ook de nodige subsidieregelingen, stromingen en fusies van de bibliotheken in haar werkgebied. Uitgaande van een zekere 7-year-itch zou het betekenen dat voor Overijssel we al minstens op versie 8 zitten. 8.5 om precies te zijn. De verschillende versies van Verrijkt en Verreikend de voorloper en nu GPS daargelaten.

Soms heb ik het idee dat de buitenwereld inderdaad denkt dat we stilstaan. Knotjes, stilte roepen, koesteren van bezit en een bepaald soort degelijkheid.
Dat beeld is natuurlijk ten dele best waar en laten we daar ook eens trots op zijn: koesteren van bezit en onze degelijkheid maakt ook dat we gesprekspartners blijven van onze overheid. Omdat we in ieder geval waarmaken.
Kernpunt is, dat “2.0″ alle ruimte biedt aan gebruikers om mee te werken aan- en te participeren in de verdere ontwikkeling van bestaande en nieuwe diensten, zowel online als in de echte wereld. De moderne bibliotheek is niet alleen een fysieke bibliotheek waar gebruikers heengaan (zowel online als in de echte wereld), maar zal tevens de diensten aanbieden op de (virtuele) plekken waar gebruikers zijn. En de moderne bibliotheek maakt gebruik van de Web 2.0 tools waar zij (die gebruikers) al vertrouwd mee zijn. volgens 23dingen
Daar zit dus een belangrijk knelpunt. Want in hoeverre zijn onze gebruikers klaar voor 'onze bibliotheek 2.0'. En in hoeverre zijn wij er als organisaties klaar voor? Want ik denk dat het een ander soort medewerkers betreft die dat uiteindelijk kunnen gaan doen. 'Radical Trust'? Ook door het management?

Ik las trouwens laatst ergens dat er waarschijnlijk niet meer dan 1% van onze gebruikers 'iets met MyDiscoveries' zal gaan doen. Reden om af te haken? Nee! Natuurlijk niet!

Ik denk niet dat onze gehele doelgroep klaar is voor bibliotheek 2.0. Maar dat is juist ook wel heel prettig! Want dat betekent dat we ook nu in staat zijn veel verschillende groepen met verschillende interesses aan ons te binden. En daar zit natuurlijk ook het mooie: er is een doelgroep die met spanning en plezier zit te wachten op de 'nieuwe bibliotheek'! En ook alles tegelijkertijd invoeren kan alleen maar chaos, actie-reactie en onduidelijkheid opleveren.

Op flickr vond ik onderstaande geweldige figuur.


Bibliotheek 2.0 kan er alleen maar zijn wanneer we in gedachten houden dat de basis gelegd is door Bibliotheek 1.0. Mooi he, dat het wiel niet opnieuw hoeft te worden uitgevonden.

Maar de slag richting vernieuwing is wel essentieel om ook de nieuwe generaties aan ons te binden. Want zonder vernieuwing verliezen we de slag om al die extra elementen die onze huidige gebruikers erbij hebben gekregen in hun leven: meer tv, internet, dvd, msn en ga zo maar door. De concurrentieslag is er een die veel zwaarder is dan die met de vrouwenverenigingen van vroeger.

Voor mij is de kern van Bibliotheek 2.0 duidelijk. Ik heb het ook al een aantal maal eerder gepost: Laten we in ieder geval daar gaan waar zij gaan!
Niet alleen een digitale bibliotheek creëren, maar laten we ook inzetten op digitale bibliothecarissen.
Of zullen we ze maar gewoon informatiespecialisten noemen? ;)

Heeft dit een splitsing tot gevolg binnen de bibliothecarissen van een organisatie? Ja, dat denk ik wel. Ik denk niet dat iedereen mee kan op de golven van alle nieuwe ontwikkelingen. Maar tegelijkertijd vraag ik me ook af of we dat moeten willen. Is het niet genoeg om op basis van enthousiasme een keuze te maken welke specialisten we gaan inzetten op welk gebied. Want ook de meer traditionele bibliothecaris vind ik broodnodig. De traditionele doelgroepen verdwijnen niet zomaar! Er blijven veel mensen behoefte hebben aan de bibliotheekdienst zoals die nu bestaat. (Ik weet dat ik daarmee niet echt de lijnen van alle rapporten volg, maar dat denk ik echt.)
Een specialist digitale bibliotheek kan in ieder geval in zijn eigen organisatie een brug vormen om het kunde- en enthousiasmeverschil te lijf te gaan. Bruggenbouwer zijn richting onze nieuwe toekomst. En die van onze 'nieuwe klanten'.

Maar niet ijzer met handen breken. Ook niet doen omdat we nu eenmaal vinden dat we moeten doen. (Zie 'mijn ding 24') Wel daar gaan waar onze klanten gaan en ze laten meedoen!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Inspirerend stukje voor mijn eigen Ding 22 (ben aan het broeden)!

essen2punt0 zei

Graag gedaan. :)
Vond het zelf ook lastig om aan te beginnen.

Marina Noordegraaf .... zei

Ontzettend inspirerend, Essen2punt0!

Die andere soort medewerkers zijn er al ontzettend veel binnen de bibliotheken, heb ik gezien! Neem uzelf als voorbeeld :-)

"'Radical Trust'? Ook door het management?", schrijf je

Júist ook door het management, wil ik beweren. De talenten die er al zijn koesteren en laten groeien!

Bottum-up initiatieven belonen en niet laten doodbloeden omdat je ergens (maar niemand weet waar) goedkeuring moet vragen ..

Manager 2.0 zeg maar :-) En de verdienste van die manager is dan dat hij zijn medewerkers in staat stelt te groeien en bloeien. Dáar wordt hij op afgerekend en niet (alleen) op de goede ideeen van hem of haarzelf. (Een manager 2.0 is een manager zonder ego, zeg maar :-))

23 Dingen zei

Ik sluit me aan bij de dames. Eck23 haalde Michael Stephens aan, ook al zo'n denker :-)

Ik vond het plaatje met die cirkels wel mooi. Iedereen kan voor zichzelf en zijn organisatie wel bepalen in welke ring ie zich bevind. Volgens mij zit de OBD volop in Ring 4 en een aantal zijn al flink op weg in 5. Wat denk jij?

essen2punt0 zei

@Marina. Dank voor je lovende woorden. -bloos-
Ik denk inderdaad dat daar uiteindelijk de kern van verandering zit. Niet zozeer alleen in de medewerkers, maar ook in een mangement 2.0.
mooi gezegd! :)

@Heer 23 dingen. Dank je voor het compliment. Fijn om te horen. Het blijft toch altijd lastig om datgene te zeggen wat je wilt zeggen. :)

Ik denk dat we als organisatie redelijk in ring 4 zitten. Soms gaan we (op delen) terug naar ring 3 en soms zitten we inderdaad richting ring 5.
Mooi he, dat we al zo ver mogen zijn!

.