Pages

dinsdag 17 januari 2012

Wat vrouwen willen

bookie
Het mysterie vrouw blijft aantrekkelijk genoeg om er over te blijven schrijven of te filmen. Net zoals het mysterie man, of de combinatie van hen beiden stof tot praat geeft.

Paco Underhill benadert vrouwen in zijn laatste boek vanuit een marketingperspectief. Wat vrouwen willen: de groeiende invloed van vrouwen in de wereldeconomie.

Vooral de inleiding is boeiend. De rest een aardige uitwerking die soms doet lachen, soms de wenkbrauwen doet reizen en soms het accent erg Amerikaans richt.

Het is niet zo ingewikkeld wat vrouwen willen. En grappig genoeg klopt het lijstje gevoelsmatig aardig. Vanuit marketingperspectief en wanneer-krijg-ik-ze-aan-het-kopen-en-wanneer-ook-zeker-niet-perspectief zie ik een prachtig lijstje voorbij komen.

Een aspect van de economische kracht van vrouwen zit niet in het actieve (werk)inkomen maar ook in het passieve inkomen. Erfenis, emolumenten, medebeheer met echtgenoot. Maar vrouwen gaan voor een groot gedeelte ook over het gezinsuitgavenpatroon.

Wat vinden vrouwen wezenlijk van belang. Waarmee kun je de toets van vrouwvriendelijke verblijfsomgeving doorstaan?

  1. Hygiëne
  2. Zeggenschap
  3. Veiligheid
  4. Wellevendheid

Vrouwen willen en waarderen (en eisen) hygiëne. Dat het er netjes uitziet, dat het schoon 'voelt' (en is) en vrouwen dat in hun maatstaf meenemen.
Met zeggenschap wordt bedoeld dat je zelf nog iets kunt, mag, of wilt met standaardinstellingen. Dat bijvoorbeeld stoelen verschuifbaar zijn, verplaatsbaar naar situatie, niet vastgeketend uit angst voor wangedrag.
Veiligheid is een belangrijk item. Vrouwen zijn bewust van hun persoonlijke veiligheid op een manier die de meeste mannen niet echt kunnen bevatten. Vrouwen kunnen zich kwetsbaar voelen: lege parkeergarages, een kapotte lamp, een lange lege gang. Noem maar op.
Wellevendheid gaat niet over beleefdheid, maar over meedenken met zaken rondom gewicht en spierkracht. 'Als ik deze tv koop, hoe krijg ik 'm dan ooit in de auto?'

Waarbij ik vooral stil bleef staan is het begrip hygiëne. Wanneer je iemand vraagt waarom hij (maar vooral zij) niet uit de bibliotheek leent, is het antwoord ook vaak dat boeken vaak vies worden gevonden. Dat is lang niet altijd zo, maar dat is wel hoe het ervaren wordt.
De kruimels van een vorige lener, een pikkerige kaft.

Hoe zouden we scoren wanneer we dit onze leners eens op de vrouw af zouden vragen?

3 opmerkingen:

Rob Lindhout zei

Ik vind dit een hele lastige en merk dat ik er ook boos van wordt, weet niet goed waarom. Als ik de boosheid passeer blijft voor mij het volgende staan:
Dat vrouwen behoefte hebben aan hygiene, netjes en schoon heeft wat mij betreft niets te maken met vrouw zijn, vrouwelijkheid of vrouwelijke energie. Maar alles met opvoeding! Als meisje wordt je al door vader en moeder geleerd dat je je als meisje keurig moet gedragen, je niet vies mag worden en er als een prinsesje uit moet zien. En de marketing speelt daar listig op in en creeert een onhaalbaar 'ideaal' vrouwbeeld.
Ik krijg daar steeds meer een hekel aan (daar zit de boosheid). Ik vind dat een bibliotheek vanuit haar 'gidsfunctie' vooral zou kunnen bijdragen aan een meer menselijk beeld van de vrouw...

essen2punt0 zei

@Rob. Ik laat veel van de dingen uit het boek weg. Waaronder de argumentatie van de schrijver waar die behoefte vandaan komt. Dat heeft onder andere met opvoeding te maken. Dat klopt.

Feit dat je in je bedrijfsvoering rekening houdt met een (aangeleerde) behoefte zegt niets over het beeld wat je vervolgens over de vrouw geeft.
Zorgen voor een nette of schone omgeving en het materiaal is heel wat anders dan het er breeduit bovenop leggen.

Als je als bibliotheken weet dat 'schoon' en rol speelt in het aangenaam voelen van je leden is er toch niets mee mis om dit te gebruiken om de beleving te optimaliseren?

Rob Lindhout zei

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Ik schreef niet voor niets dat ik er boosheid bij voelde...

Ik heb er verder wel een andere mening over, maar pretendeer zeker niet dat die waar is. Dat is gewoon mijn waarheid.

.