Pages

donderdag 19 februari 2009

Mediawijsheid, jengelaars en Anubis

Twee weken terug zag ik op Utrecht CS een aantal opgewonden mensen staan. Een aantal kinderen die samen met hun ouders iets in de handen had geklemd en achter een hek stonden te wachten en een dubbele hoeveelheid aan 'eromheenmensen'. Hetzij met mooie kaartjes om hun nek alsof ze naar een congres gingen, hetzij met een zwarte jas met een teken op de mouw. Ik herkende het meteen: Het huis van Anubis.
De film "Het pad der 7 zonden" is op DVD verschenen. In twee verschillende uitvoeringen en de mogelijkheid tot de aanschaf van een aparte CD. Welja.
Nu is de vraag natuurlijk waarom ik het herkende, maar mijn grootste vraag werd snel opgelost door de enorme posters op de achtergrond: er werd gesigneerd.
Wel door Joyce (Marike Westenenk), Fabian (Lucien van Geffen) en Mick (Vincent Banic). Van wie ik zojuist keurig hun namen heb overgetikt. Grappig vind ik nu, dat ze hebben gesigneerd met hun toneelnamen.
Dat past natuurlijk ook wel bij de doelgroep. Want dat heb ik als 'aagje' nog even nagevraagd. Vond ik eigenlijk ook veel interessanter dan de handtekeningen, moet ik toegeven.

Anubis is van studio 100. Een hele, hele slimme productiemaatschappij die ik vanwege mijn kleine(re) kinderen vooral ken van Bumba, Piet Piraat en het ergerlijke Samson en Gert. Anubis is dus ook van hun hand. Dat past ook wel bij de reclame-uitingen en nog veel meer bij de merchandise waar mijn buurmeisje zo verkikkerd op is. Pennen, tassen, etuitjes: alles is leuk. Tot en met de verjaardagsuitnodiging aan toe.

De doelgroep van huis Anubis is bovenbouw primair onderwijs. een jaar of 7,8 tot ongeveer 11/12. Interessant vond ik nog veel meer dat een jongen zich liet ontglippen dat dit de zogenoemde 'jengelaars' zijn. Vast geen echte oh zo goedgekeurde marketingterm, maar ik begrijp de lading: oud genoeg om de ouders gek te krijgen met het gejengel om deze zo gewilde merchandise of film.

Verder werd mijn vraag door een dame met een roze shawl keurig beantwoord. Want op wie zijn de media-uitingen nu eigenlijk gericht? Op de kinderen zelf, was het antwoord. Bij hele jonge kinderen wordt vaak gericht op ouders, maar deze doelgroep dient zelf aangesproken te worden (zodat ze de spulletjes in hun eigen huis naar binnen kunnen 'jengelen', was mijn eigen onuitgesproken gedachte daarbij). Niet te kinderachtig, spannend genoeg, maar nog net niet te spannend.

Deze handtekeningenpromotie? Uiteindelijk tweeledig, waarbij het belangrijkste aspect toch wel het 'persmoment' leek te zijn. Tja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Een charmante DVD, nieuwe promotieartikelen dus daar mag dan wel een fotomomentje voor worden ingeruimd. Maar het tweede doel vind ik net zo interessant: het bereikbaar maken van de idolen voor deze doelgroep. Door ze in den lijve te zien, ze zelfs te kunnen aanraken en charmant benaderd te worden wordt de hype nog groter. Want 'ze waren zo vriendelijk, dus ben ik nog een grotere fan'.

Mediabegrip betekent dat je je bewust bent hoe media tot stand komt. Maar ook dat je leert hoe het effect op je kan hebben. In dit geval heeft de media via een kind direct effect op de portemonee van bereidwillige vaders en moeders. Op zich totaal niet erg, maar wel goed om weer even bewust van te zijn.

En hum... daarna heb ik de gescoorde DVD met handtekeningen thuis maar eens geshowd.

2 opmerkingen:

puzzle zei

Ik lees het al, nog niet in Plopsaland van studio100 in de Panne in Belgiƫ geweest..... Dat is pas echt feest voor jengelaars en hun ouders.

essen2punt0 zei

Dat genoegen is mij inderdaad nog bespaard gebleven ;)

.