Pages

vrijdag 7 november 2008

Dag van het literatuuronderwijs: Reinaert op rap en de middeleeuwen belicht


Vandaag was ik de hele dag aanwezig op de dag van het literatuuronderwijs in Rotterdam.

"Op de Dag van het Literatuuronderwijs 2008 ontmoeten leraren, schrijvers, letterkundigen en bibliothecarissen elkaar om nader in te gaan op diverse vragen rondom het literatuuronderwijs en cultuuroverdracht. Het symposium biedt achtergrond, verdieping, toelichting en concrete toepassingen en lesideeën."

Charlie May opende de Dag van het Literatuuronderwijs met Reinaert de vos… gerapt, een hedendaagse versie van de bekende klassieker. Zie bovenstaande foto. Bijzonder leuk gedaan en ook heel strak uitgewerkt. Zo zou ik wel eens een aula vol met scholieren willen zien swingen.

Daarna begon Herman Pleij (emeritus hoogleraar historische Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, auteur) met zijn keynote.
Ik heb iTalk op mijn iphone laten meelopen om eens te kijken of ik de keynote kon opnemen. Hij staat op m'n iphone, maar krijg 'm er niet af omdat er nog geen software voor windows is ontwikkeld..... tja..
In een ongelooflijk uptempo, gevatte en stamp, stampvolle presentatie leidde hij in een uurtje de goed gevulde zaal langs zijn ideeen over literatuur en woorden die vleugels krijgen.

Lezen is een intiem en persoonlijk proces dat nog maar heel recent zo wordt ervaren. Het intieme van lezen zit natuurlijk ook in het feit dat je de baas bent over de tekst. Jij kunt beslissen of je leest, waar je leest en in welke volgorde je leest. (en ja, ik lees ook regelmatig het slot voordat ik 'echt echt' aan het lezen sla)

Maar in de middeleeuwen lag het totaal anders. Het Theater in de middeleeuwen was de manier om verhalen te absorberen en mee te krijgen voor het publiek. Zelfs met special effects zoals stoom (!!), duivels die over het marktplein joegen en engelen die aan katrollen heen en weer gezwiept werden. Zelfs aan geuren werd gedacht, begreep ik uit de enthousiaste woordenbrij van Herman Pleij.
En zo ging het nog een hele tijd enthousiast door.

Wat ik als conclusie heb opgeschreven:
Wil je literatuur begrijpen, dan moet je het gaan doen. Ook gaan spreken, ook gaan verwoorden door bijvoorbeeld rap en discussie.
'Lezen in een hoekje' is prima, maar het gaat ook leven door te spreken over datgene wat je gelezen hebt.
Het opgeschreven woord blijft dood [stil], maar het woord vliegt uit!

2 opmerkingen:

steenwijk23 zei

dat is nou weer handig aan bloggen. dan kan je gelijk de verslagen lezen van de studiedagen:)
leek me best een interessante dag
Je krijgt dan weer een ander gezichtspunt dan alleen vanuit de bibliotheek
kon er helaas niet bij wezen door een andere studiedag ..Daar kwam trouwens aan de orde dat heel jonge kinderen ook sterk beïnvloed worden door tekenfilms die zij gezien hebben en dat dit ook invloed heeft op hun leeservaringen

Annemarie van Essen zei

Het is niet alleen handig van het lezen van een weblog, maar tegelijkertijd ook een leuke uitdaging als weblog-maker. :) Ik merkte echt dat ik scherper aanwezig was vanwege het feit dat ik een aantal dingen wilde delen.
:)

Op persoonlijke titel ben ik meer dan benieuwd naar het verhaal van jonge kinderen, tekenfilms en beinvloeding. (en tegelijkertijd denk ik de antwoorden uit ervaring eigenlijk ook wel weet.... ;))
Wel ben ik erg geinteresseerd naar de link tussen tekenfilms en leeservarigen. :)

.