Pages

dinsdag 2 september 2008

De kracht van de mening


Ik moet een bekentenis doen. Ik ben een buzzer. En om het nog erger te maken.. ik vind het bijzonder leuk.
Daarnaast doe ik mee met TNS-Nipo onderzoeken en ben ik ook de kwaadste niet en vul regelmatig online enquetes in die zo af en toe oppoppen. Ach.. het houdt me bezig, zullen we maar zeggen. ;)

Maar het concept van Buzzen spreekt me aan. Ze doen aan 'Word of Mouth' of WoM. Of zoals ze het zelf zeggen:
Buzzer draait om mening. Over nieuwe producten, diensten, concepten. Die mening vorm je vanzelf als je een product gebruikt. En die mening deel je met andere mensen.
Jouw mening over producten geeft ook macht richting de maker van het product. Want als je tevreden bent kan jij het succes beinvloeden.
Jij blijft in controle van je eigen mening. Uiteraard. Maar wat er met je mening gebeurt, daar kunnen wij een rol spelen. Wij kunnen jou gereedschappen geven om het makkelijker te maken om je mening te delen met anderen (mede-consumenten maar ook fabrikanten).

En hiermee kan je de missie van Buzzer kort samenvatten:
Het vergroten van de positieve invloed van de mening van de consument
Ik heb een wasmiddel, een online fotoalbumprinter, Ikki, de sonische tandenborstel en nog wat andere produkten mogen testen.
Het een vond ik geweldig (de tandenborstel!!), het andere in potentie heel aardig (ikki), de albumprinter ben ik vergeten en het wasmiddel was kleinmaarfijn en vooral bijzonder leuk vanwege de 20 mini t-shirts die ik erbij kreeg ter uitdeling.
Natuurlijk ben ik ook hebberig, wat denk je zelf? Ik vind het veel te leuk om produkten uit te mogen proberen en er dan nog wat over te zeggen ook nog. :)

Waarom ik er hier over blog? Omdat het in potentie iets is waarvan ik dacht dat een 'dienst' er niet zo veel mee kon. Maar als een carriereplatform als ikki het kan, waarom zouden wij als bibliotheken zoiets ook niet kunnen uitzetten.

Wat dacht je van het buzzen van bijvoorbeeld zoiets als easybieb? Voor € 3,90 heb je het boek in huis per post inclusief de retourenveloppe. Er is geen abonnement bij de bieb nodig en betalen gaat gewoon via ideal.
Ik heb het sinds de introductie het al een fascinerend produkt gevonden. Zou het de doelgroep bereiken, is wel mijn vraag. Ik kom er nog niet zo vreselijk veel over tegen. Op zich vind ik de (quick) search in google wel veelbelovend met 544 hits.
Volgens Jantweepuntnuls voorspelling is 2008 het jaar van de thuisbezorging. Dit filmpje vond ik terug bij vimeo en Astrid heeft er gelukkig ook al over geschreven. Waarom we voorkomen op een lijst van een incassobureau vind ik en intrigrerend en wonderlijk. Maar op 't forum vond ik hier het meest-in-de-buurt-komende-gelijkend-op-buzzen-bericht van Nazzi.

Maar dat is toch wat 'we' als 'bloggers' zo vaak doen? Vertellen over een produkt, een nieuwtje of iets wat ons opvalt. En dan vooral ook onze eigen mening geven. En dat maakt het mooi. Stiekum ben ik dus niet alleen een buzzer, maar zijn 'wij als bloggers' het allemaal!

3 opmerkingen:

Edwin Mijnsbergen zei

Wat een geinige links, ik had er allemaal nog nooit van gehoord.

Ik hoef er even niets meer bij op dit moment maar het ziet er wel verleidelijk uit :-)

Danniëlle zei

Hé, een aantal vrienden van me zijn ook buzzers. Als je dus nog proefpersonen zoekt...

essen2punt0 zei

@Danielle: Gewoon opgeven bij buzzer. Dan wordt je vanzelf gevraagd voor het een of ander. :)

.