Pages

woensdag 16 juli 2008

Nederlandse jongeren leven online

Op Young Marketing zag ik weer een een interessante slideshow staan. MeMo² heeft een insightonderzoek uitgevoerd naar het belang van de mobiele telefoon en internet binnen de communicatie van jongeren.

Naast de koningin binnen onze deuren is het toch ook raadzaam te kijken naar de jongeren als doelgroep. Want.. uiteindelijk zijn dit de toekomstige koningen en koninginnen die wij ook heel graag over tien jaar aan ons als bibliotheken verbonden zien. Al met al zie ik toch echt in een van de grafieken staan dat maar in totaal 2% (!!) een krant of magazine het meest zou missen als het er niet meer was. 2%......
Onze toekomstige doelgroep zit dus vooral waar wij als bibliotheken nog niet zitten.
Dus.. hoe gaan we dat doen?

Ik zeg, laten we daar tijdens de OCN en de bibliotheek2.0 happe.ning ook over gaan nadenken!


3 opmerkingen:

Unknown zei

"The Enduring Library" door Michael Gorman beschrijft de bibliotheek als een constant evoluerend en zichzelf aanpassend organisme.  Ze zal dus moeten leren meegaan met haar tijd.  Gedaan met het ophangen van honderden papieren posters waarbij er wordt vanuit gegaan dat iedereen ze gelezen heeft ...

Unknown zei

Och MSN en de mobiele telefoon zijn slechts communicatiemiddelen. Middelen die nu beschikbaar zijn en door de jeugd gebruikt worden om te communiceren. Dat is niet meer dan logisch.

Ook vind ik het niet vreemd dat jongeren aangeven, mobiele telefoons en MSN belangrijker te vinden dan tijdschriften en kranten.
MSN en mobiele telefoons stellen jongeren namelijk in staat om te communiceren met hun vrienden. Dat is met kranten en magazines niet mogelijk.
Als jij dan deze keuze kreeg waarvoor zou jij dan kiezen?

Eigenlijk is het een oneerlijke vergelijking. En ik denk dat we ook moeten uitkijken om deze zomaar te gebruiken als wij nadenken over de bibliotheek van 2018 en hoe wij dan nog relevant willen zijn voor de jongeren van nu. Anders gaan wij misschien wel eens heel erg verkeerde besluiten nemen waardoor de bibliotheek nog minder interessant is voor jongeren (b.v. alle magazines en kranten abonnementen opzeggen).

essen2punt0 zei

Mooie nuance Jeroen.
Ik ben het met je eens dat het heel logisch is dat ze de digitale media belangrijker vinden. Dat we op basis daarvan ook niet ons gehele aanschafbeleid hoeven te wijzigen.
Gelukkig scheelt het dat we ons mogen gaan richten op de minder digitale koninginnen. ;)

(Terzijde: ik kies voor internet, mobiel, laptop en ga zo maar door in combinatie met tijdschriften en mijn krantje ;))

Maar ik wil wel een betoog houden voor de geheel andere wijze waarop deze generatie opgroeit en de gevolgen daarvan over tien jaar. Want het gaat niet alleen om 'nu'.
Ook de huidige 'nieuwe' werknemer staat heel anders in zijn functie dan tien jaar terug. Daar moeten werkgevers ook momenteel een nieuwe wijze van managen in zien te vinden.

Met dat in mijn achterhoofd vind ik wel dat we moeten kijken hoe wij deze informatiesnippers-generatie op den duur gaan managen.
Hoe we ze moeten blijven binden of 'weer weten te binden'.

.