Pages

woensdag 11 juni 2008

Wie ontwerpt DE favicon van Google? Of van Al@din? Of van de OBD? Of van...

WaveMyPic.com


Google heeft sinds kort een nieuwe favicon. Dat kleine icoontje dat bovenin de adresbalk van de webbrowser naast de url wordt getoond en bijvoorbeeld ook op de tabbladen in IE7 en Firefox.
Niet echt sterk, was mijn eerste gedachte. Aardig gekozen, maar niet zo sterk als de vorige Grote G.

De reacties en discussies online zijn niet van de lucht. Dat hadden ze bij Google toch wel beter gekund..
Nou.. Google kiest een andere ingang. Ze nodigen eenieder uit om je eigen idee in te brengen. Zelfs met tips en uitgangspunten.

Favicons worden een belangrijker element van je merk dan nu.
Het favicon wordt een steeds belangrijker element van de visuele merkidentiteit. Eenmaal een venster geopend naar het merk maar actief met een ander venster, is dikwijls alleen dit favicon te zien. Bovendien komt het favicon op veel meer plaatsen naar voren, bijvoorbeeld in RSS lezers. En het gebruik zal alleen maar toenemen, bijvoorbeeld voor mobiele toepassingen waar de schermpjes toch al klein zijn en een overzicht kan geven van je favoriete pagina's (merken) met hun favicons.
Slimme actie. Mee laten denken en uiteindelijk (dat is dan de voorwaarde!) er ook iets mee doen. Betrokkenheid creëer je vooral door er zelf ook iets mee te 'mogen'. Of door iets in te brengen te hebben.

Ideetje voor ons? Op zoek naar een favicon, logo, uiting?
We vragen het gewoon aan onze gebruikers! En komt er niets uit dan zijn er toch mogelijkheden genoeg? Dan mogen de enige twee inzenders (;)) eens een uurtje brainstormen met de webdesigner om ideeën aan te geven.
Of we laten een schoolklas met elkaar nadenken over de uitstraling van Al@din en dit vertalen naar een beeld.
Vervolgens roep je als trotse organisatie dat de 'gebruikers' een stem gehad hebben, laten we de krant (of onze bloedeigen journalist) op hun los en zijn we bli dat we zoiets uitproberen.
Ik zeg: een leuk ideetje voor Al@din!
via

3 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

sowieso ontzettend sterk van Google. klagen is ontzettend makkelijk, maar zelf iets beters verzinnen ....

Grapppig vind ik in dit verband dat er van de week in de DAG stond dat 60% van de Nederlanders vindt dat Nederlanders te veel klagen, maar dat maar 9% vindt dat ze zelf te veel klagen. Ik lach helemaal in een deuk toen ik dit las.

"Ik vind dat Nederlanders ontzettend veel klagen", klaagde zij :-)

Jeroen van Beijnen zei

Tja ik snap niet waar mensen zich zo aan ergeren. Er is op internet volgens mij geen techniek die zo slecht toegepast, werkt en gebruikt wordt als de favicoontjes.
Persoonlijk kan ik me hier echt niet aan ergeren.

Wel een mooie actie van Google om mensen dan zelf hun alternatief aan te laten dragen.

@Marina,
Ik vind idd ook dat Nederlanders veel klagen. En ik geef ook meteen toe dat ik hier zelf een groot aandeel in hebben.
Ik durf alleen niet te zeggen of wij als Nederlanders ook daadwerkelijk te veel klagen. Klagen kan namelijk ook heel erg gezond zijn denk ik. Het toont betrokkenheid van mensen en helpt problemen boven tafel te krijgen en op te lossen.
We moeten alleen uitkijken dat wij bij het klagen niet te negatief worden en dat wij ook daadwerkelijk iets met klachten van onszelf en anderen doen.
En als ik ergens over kan klagen is het wel dat dat te weinig gebeurd ;)

essen2punt0 zei

Ik vind het wel mooi.
Op het moment dat mensen klagen over bijvoorbeeld zoiets als een logo of een favicon zijn ze het merk 'eigen'.

Klagen is inderdaad een mooie volkshobby. :)

.