Pages

maandag 14 april 2008

Digitale vaardigheden van Nederlandse burgers

Overheidssites houden te weinig rekening met de digitale vaardigheden van burgers, concludeert de Universiteit Twente in een onderzoek. Maar liefst 38 procent vindt niet de informatie die hij zoekt en 12 procent weet niet hoe je een bestand moet opslaan op je computer, lees ik bij Frankwatching.
Toevallig was ik ook al in dagblad Tubantia gestuit op het onderzoek.
Is het zo anders voor onze bibliotheekwebsites? Hoe is het eigenlijk gesteld met onze doelgroepen?

Het is in ieder geval meer dan interessant om het onderzoek van de Universiteit Twente te lezen. De samenvatting van 5 pagina's is boeiend leesvoer!

Om je even te prikkelen wat quotes:
  • De overheid heeft de taak voor iedereen toegankelijk te zijn. In dit onderzoek is gebleken dat dit niet het geval is als het gaat om het
  • internetkanaal. De overheid veronderstelt te gemakkelijk dat burgers haar online informatie en diensten kunnen gebruiken."
  • Ouderen scoren niet lager dan jongeren op informatie en strategische vaardigheden.
  • De assumptie dat met het uitsterven van de oudere generatie het vaardigheidsprobleem vanzelf wordt opgelost is onjuist.

De conclusies en aanbevelingen voor het verbeteren van websites liegen er niet om!
En op pagina 8 worden de bibliotheken al genoemd: "Openbare bibliotheken kunnen de centra bij uitstek worden waar volwassenen informatievaardigheden aanleren geholpen door een deskundige staf."
Lees hier verder.

Via Frankwatching De taak van de e-overheid

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi dat dit onderzoeksbureau uberhaupt aan de bibliotheek als oplossing denkt, dat is zeker niet altijd zo!

Over een paar jaar sméken burgers en instanties om onze hulp... dat zou toch mooi zijn. ;-)

.